- adventure education podczas morskich wycieczek
Jako Fundacja Dziedzictwa Morskiego mamy przyjemność zaprosić Państwa do współpracy w zakresie wychowania morskiego dzieci i młodzieży.
Na początek chcielibyśmy wyznaczyć granicę pomiędzy wychowaniem morskim, a edukacją morską. Rozpowszechniana szeroko edukacja morska, realizowana poprzez robienie patentów i wyklejanie latarni morskich z rolek po papierze toaletowym, nie jest naszym celem. Jesteśmy praktykami, od wielu lat związanymi zawodowo z Morzem i uważamy, że warto robić typowe rzeczy w nietypowy sposób, dlatego zdecydowanie bliżej nam do wychowania morskiego postrzeganego jako element adventure education niż edukacji morskiej opisanej powyżej. Zależy bardzo nam na budowaniu świadomości pożytków morza dla państwa polskiego i jego gospodarki.

Jak stwierdził niegdyś Adam Jasser wychowanie morskie nie jest nauką żeglarstwa i nie może odbywać się na małych jednostkach, ponieważ to właśnie w dużych załogach konieczna jest zgodna praca w grupie, współdziałanie i podporządkowanie się hierarchii, aby żegluga była bezpieczna i efektywna
W naszej ocenie wychowanie morskie to:
-
- kształtowanie woli, poczucia równości, wytrwałości, cierpliwości i umiejętności pracy w zespole;
-
- udowodnienie osobom zagrożonym lub dotkniętym wykluczeniem społecznym, że są silne, wartościowe i potrafią poradzić sobie w różnych (często mało komfortowych i trudnych) warunkach i to zupełnie nie jest zależne od tego jak zasobny mają portfel, kim są rodzice czy skąd pochodzą. Dzieci i młodzież na podstawie własnych doświadczeń dochodzą do wniosku, że każdy z nich jest tak samo ważny, a statek żeby prawidłowo płynąć potrzebuje każdego z nich;
-
- profilaktyka uzależnień od alkoholu, narkotyków, Internetu czy mediów społecznościowych. Na Morzu nagle okazuje się, że można żyć bez zasięgu, bez wrzucania filmów na TikToka, czy ciągłego porównywania się do „instagramowych modeli czy modelek”. Praca na pokładzie wymusza funkcjonowanie w rzeczywistości „tu i teraz”, a nie w wirtualnym świecie, w którym można nie ponosić konsekwencji dokonywanych wyborów.
-
- nauka decydowania o sobie (np. dysponowanie swoim czasem wolnym, aby być wypoczętym na wachcie) oraz odpowiedzialności za grupę (np. prawidłowe nawigowanie żaglowcem po zafalowanym Morzu), szczególnie potrzebna osobom nieśmiałym i unikającym podejmowania decyzji;
- podnoszenie świadomości środowiskowej.
Rejs na żaglowcu, aby mógł spełnić swoją rolę musi trwać minimum trzy dni (dwie noce) tak, aby uczestnicy mogli spróbować życia na wodzie według harmonogramu wacht. Rejsy jednodniowe, choć niewątpliwie atrakcyjne i także mające swoją wartość edukacyjną, pozbawione są jednak wartości kształtującej charakter młodego człowieka. Oczywiście rejsy trzydniowe są dopiero wstępem do wychowania morskiego; w rejsach dłuższych dają jednak ich przedsmak, otwierają możliwości, pokazują nowe drogi życiowe.

W oparciu o nasze własne doświadczenia w zakresie wychowania morskiego oraz doświadczenia stypendystów Stypendium Morskiego, którego jesteśmy twórcami i realizatorami, powstała oferta trzydniowych rejsów na żaglowcach dla grup 10 (9+1) i 20 (18+2) osobowych po wodach Zatoki Gdańskiej. Akwen ten gwarantuje morskie doświadczenia, a dzięki portom Trójmiasta i Półwyspu Helskiego zapewnia możliwość szybkiego schronienia w razie bardzo złej pogody. Podróż żaglowcem to unikalna możliwość połączenia nauki teoretycznej z praktycznymi przykładami z zakresu biologii morza, geografii, fizyki czy geometrii, dostosowanymi do wieku uczniów (od 10 roku życia). Uczestnictwo w życiu na pokładzie, wspólne przygotowywanie posiłków (pod nadzorem pokładowego kuka) i nocleg na żaglowcu stojącym w porcie, to ogromna porcja pozytywnych emocji. Trzydniowe rejsy zakładają nie tylko wdrożenie uczestników w życie na Morzu, ale też edukację związaną z Morzem podczas pobytu w porcie jak np. zwiedzanie Muzeum Rybołówstwa w Helu.
Morskie wycieczki realizowane są wiosną oraz jesienią w dniach poniedziałek – środa, środa – piątek, piątek – niedziela z wyłączeniem okresu od 1 maja do 20 września
Przykładowy plan rejsu:
Dzień pierwszy
- przyjazd przed południem na Przystań POLsail (Gdańsk – Twierdza Wisłoujście)
- zaokrętowanie
- szkolenie z obsługi urządzeń pokładowych oraz zasad bezpieczeństwa żeglugi
- obiad
- wypłynięcie z Gdańska
- żegluga Zatoką Gdańską (prowadzenie wacht i zajęcia na pokładzie)
- cumowanie w Helu
- kolacja
- zajęcia tematyczne na statku


Dzień drugi
- śniadanie
- wizyta w Narodowym Muzeum Morskim
- fokarium
- wycieczka na świeżym powietrzu; bunkry
- obiad
- żegluga Zatoką Gdańską (prowadzenie wacht i zajęcia na pokładzie)
- cumowanie na Przystani POLsail
- ognisko z kiełbaskami na terenie Przystani
Dzień trzeci
- śniadanie
- wyokrętowanie (przed południem)

Cennik czarteru żaglowca dla 20 osób (dla 10 osób kwoty są o 50% niższe
listopad – luty 10.000,00 zł w tygodniu i 12.000,00 zł weekend
październik, marzec, kwiecień 13.000,00zł. w tygodniu i 15.000,00zł. weekend
wrzesień, od 1 maja do 15 czerwca 14.000,00zł. w tygodniu
Podane ceny są cenami brutto i zawierają wszystkie koszty związane z pobytem i żeglugą.
Cena zawiera czarter żaglowca przygotowanego do żeglugi, wyposażonego zgodnie z wymogami karty bezpieczeństwa, obsadzonego profesjonalną załogą, opłaty portowe, paliwo, wstęp do muzeów, wyżywienie na żaglowcu, ubezpieczenie jednostki oraz ubezpieczenie NNW uczestników na czas trwania rejsu.
Cena NIE zawiera transportu do i z miejsca rozpoczęcia i zakończenia rejsu. Rejsy trzydniowe mogą być zorganizowane także dla innych grup np. Uniwersytety Trzeciego Wieku, wolontariusze, harcerze itp. W zależności od grupy docelowej program rejsu jest odpowiednio modyfikowany
Zapraszam do kontaktu
tel 663183229
DziedzictwoMorskie@gmail.com
Z poważaniem
kpt. Robert Smagoń
Prezes Fundacji Dziedzictwa Morskiego